Пам'ятки —
поради учням щодо складання
державної підсумкової атестації
До складання
- Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з
робочого столу все зайве, зручно
розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці
тощо.
- Складіть план підготовки до державної
підсумкової атестації на кожний день,
чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема тощо).
- Під час підготовки до державної підсумкової атестації
з будь-якого навчального предмета структуруйте матеріал за допомогою планів,
схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам
здається, що ви все знаєте, пам'ятаєте, а коли починаєте відповідати — ваша
відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.
- Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально
сплануйте його вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за чотири
дні, то у перші два дні вивчіть 70%
усього обсягу, третього дня — решту питань, четвертого — повторіть вивчене. При
цьому складні питання чергуйте з простішими.
- Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який
знаєте найгірше. Якщо не можете щось
згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити учителю під час консультації.
- Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а
не механічно його запам'ятовувати.
- Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед
державною підсумковою атестацією, робіть це заздалегідь.
- Пам'ятайте, що інформація, одержана на
консультації перед державною підсумковою атестацією, буде корисною для вас,
- Не забудьте під час консультації поставити
педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.
- Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє
закріпленню знань, однак пам'ятайте, що користуватися ними під час державної
підсумкової атестації не можна.
- Проговоріть батькам плани своїх відповідей на
запитання.
- Повторіть плани відповідей на запитання
напередодні державної підсумкової
атестації, акцентуйте увагу на найважчих.
- Не забудьте прийти на консультацію.
- Відпочиньте за два-три дні до державної
підсумкової атестації.
- Ляжте раніше спати напередодні державної
підсумкової атестації, а ранок у жодному
разі не розпочинайте «зубрінням».
- Чергуйте заняття і відпочинок під час усього
періоду підготовки до державної підсумкової атестації.
- Не думайте про те, що не впораєтесь із завданнями,
навпаки подумки уявляйте собі картину
успіху.
- Прийдіть на державну підсумкову атестацію
завчасно.
Під
час складання усної державної підсумкової атестації:
- Візьміть білет, назвіть його номер: сядьте на
місце, заспокойтеся; прочитайте завдання; зосередьтесь і спробуйте зрозуміти
зміст завдань; складіть детальний план відповіді, запишіть важливі визначення,
формули, схеми;
- Готуючи конспект відповіді, не намагайтеся
записати все слово в слово.
- Відшліфуйте і зафіксуйте першу фразу своєї
відповіді, яка має бути змістовною і стилістично бездоганною;
- Пам'ятайте, що таблиці, плакати тощо, що є у
вашому розпорядженні під час державної підсумкової атестації, — це ваші помічники,
тому що у них міститься значна частина інформації, необхідної для відповіді;
- Починайте відповідь з оголошення її плану. У
цьому випадку екзаменатор з перших хвилин оцінить не тільки коло питань, що ви
будете розглядати, а й вашу здатність логічно мислити та грамотно будувати відповідь;
- Висловлюйтеся логічно; супроводжуйте відповідь
узагальненнями, викладом закономірностей;
- Тримайтеся впевнено, відповідайте чітко, але неголосно;
намагайтеся, щоб ваша відповідь на кожне запитання тривала не більше 5-7
хвилин;
- Не виправдовуйтеся, якщо ви допустили у відповіді
неточність. Проаналізуйте свою помилку, спробуйте показати екзаменаторам, що ця
помилка випадкова і надалі ви її не допустите. Будьте спокійними. У такій
ситуації лише ясність і чіткість вашого мислення допоможуть спростувати
негативний ефект помилки;
- Не хвилюйтеся, якщо не знаєте, як відповідати на
запитання, спробуйте зібратися з думками. Згадайте все, що стосується даної
теми; не говоріть відразу, що не можете відповісти на запитання, це відчуття
може бути помилковим.
Під
час складання письмової державної підсумкової атестації:
- Не сподівайтеся на допомогу екзаменатора, якщо
вам не зрозумілий текст завдання. Екзаменатор має право давати пояснення, якщо
текст завдання погано надрукований;
- Почніть розв'язувати найлегше, на вашу думку,
завдання. Заплутана умова ще не говорить про складність завдання. Зберіться з
думками та починайте працювати. У вас все вийде!;
- Не зациклюйтеся на тому завданні, яке не можете
розв'язати, спробуйте розв'язати інше. Можливо, успіх розв'язання легшого
завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратися зі складнішим.
- Будьте уважними, запам'ятайте вказівки учителя
щодо підписання роботи, заповнення певних бланків (якщо це необхідно) та
виконання завдань.
- Сконцентруйтеся після організаційних моментів —
для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання.
- Прочитайте завдання двічі і обов'язково до кінця,
зрозумійте, що від вас вимагається.
- Не поспішайте, оскільки можете неправильно
зрозуміти умови завдань.
- Думайте лише про виконання того завдання, яке виконуєте,
а не всіх відразу.
- Перевірте виконане завдання.
- Прислухайтеся до своєї інтуїції.
- Після складання зателефонуйте батькам. Пам'ятайте,
що вони хвилюються за вас.
- Проаналізуйте ваші помилки, щоб не припуститися
їх у майбутньому.
- Відпочиньте у цей день, а вже з наступного
починайте готуватися до державної підсумкової атестації з іншого навчального
предмета.
- Під час підготовки до державної підсумкової
атестації з іншого навчального предмета врахуйте вже набутий вами досвід.